کتاب دانش خانواده وجمعیت،خلاصه فصل1،تشکیل خانواده(استادیزدان بخش)فرشته محمدحسینیان

کتاب دانش خانواده وجمعیت،

خلاصه فصل1،تشکیل خانواده

(استادیزدان بخش)فرشته محمدحسینیان

 

 

خلاصه فصل یک: تشکیل خانواده از درس دانش خانواده

نیازهای اساسی انسان: نیازهای انسان او را به حرکت و زندگی سوق می دهد. برخی نیازها زیستی است. نیازهایی از قبیل خوراک ، پوشاک وغیره.یک طیف هم نیاز اجتماعی است مانند نیاز به محبت، عاطفه و غیره. مهمترین نیازها در دوران بلوغ خود را نشان می دهد. نیاز به همراهی از جنس مخالف مهمترین نیازی است که به شخص آرامش عاطفی بخشیده و نیازهای همه جانبه او حتی حس محبت او را پاسخ می دهد. 1. نیاز عاطفی: هر فردی هم به ارتباط با دیگران و هم به محبت کردن و مورد محبت واقع شدن نیازمند است. مزلو روان شناس انسان گرا سومین نیاز اساسی را تعلق پذیری و محبت می داند که از طریق رابطه صمیمی با همسر و غیره یا از روابط اجتماعی در گروه برآورده می شود. برآورده شدن نیاز عاطفی در چارچوب ازدواج مجاز شمرده شده است. 2. نیاز جنسی: مزلو نیاز فیزیولوژیک را اولین نیاز ضروری انسان که شامل نیاز به غذا و ارضای غریزه جنسی و آب می باشد و ازدواج به این نیازها پاسخ می دهد. اگر این نیازها به ازدواج ختم نشود بزرگترین مشکلات متوجه دختران و پسران جوان شده و جبران آن به سختی و یا ناممکن خواهد یود.

آسیب های قبل از ازدواج: غریزه جنسی بسیار قوی است و انسان برای سامان دادن به آن دست به گزینش راه هایی می زند که برای انسان خسارت به ارمغان می آورد که (روابط آزاد با جنس مخالف) و (دوستی با جنس مخالف) این دو آسیب نتایج تلخی به دنبال دارد. یک) روابط آزاد با جنس مخالف و پیامدهای آن: این روابط به معنای روابط جنسی براساس اراده خود فرد و رضایت طرف مقابل است و به جز رضایت دختر و پسر، محدودیت دیگری را نمی پذیرد. ادیان نیاز جنسی را فقط در قالب ازدواج جایز می شمارند پیامدهای این روابط از این قبیل است:1) افسارگسیختگی امیال جنسی: زیاده روی در ارضای غریزه جنسی نه تنها باعث ارضای کامل نمی شود و آسیب زا خواهد بود. آزاد گذاشتن این غریزه باعث شعله ورتر شدن آن می شود به تعبیر شهید مطهری:«در این مورد، هرچه عرضه بیشتر گردد، هوس و میل به تنوع افزایش می یابد.» هیچ دلی از هوس سیر نمی شود و همیشه احساس محرومیت با آن همراه است که این به اختلالات روحی و بیماری های روانی می انجامد. 2)احساس گناه: تخلف از هنجارهای اجتماعی و شکستن حریم خانواده که در ارتباط آزاد اتفاق می افتد پیامدهای روان شناختی، مانند خود سرزنشی و دوری از روابط اجتماعی و غیره را به دنبال دارد. 3)محرومیت از ارزش های والای وجودی: انسان باید در صدد ارضای نیازهای وجودی خود مانند نیاز به امنیت و غیره باشد تا بتواند به اهداف والای انسانی دست یابد.

راجرز و مزلو هدف والای انسانی را خودشکوفایی می دانند و آلپورت تبدیل شدن به انسان کامل را غایت اصلی برمی شمارد. گاه برای رسیدن به این اهداف باید نیازهای فیزیولوژیبک محدود گردد چرا که توجه افراطی به نیازهای فیزیولوژیک از جمله نیازهای جنسی- انسان را از رسیدن به اهداف والا باز می دارد. 4)بروز ناهنجاری های اجتماعی: آزادی های جنسی عاملی برای بروز ناهنجاری های اجتماعی و جنایت است.

الکسیس کارل می گوید: تاریخ ملت ها مانند تاریخ خانواده ها اغلب به چگونگی هوس های جنسی بستگی داشته و تعداد زیادی از مردان ثروت و شرف خود را در راه قدرت جنسی از دست داده اند. 5)آسیب رساندن به زنان: خانم جینا لمبروزو می گوید: این که گفته شود غرایز جنسی آزاد گذاشته شود اگر چه در ظاهر مطلوب است ولی برای زنان آسیب زا است چرا که زنان دلربا قادر بر تصاحب شوهر دیگران می شوند و زنان پارسا شاهد از دست دادن همسران خود می گردند و سرانجام بین زنان پارسا و تبهکار فرقی نباشد.قوانین معمول ملل جهان همین است که نباید مصالح اکثریت، فدای لذات قلیلی شود. بهترین راه حل همان راهی است که پیشینیان انتخاب نموده اند، یعنی زناشویی. 6)بروز آسیب های عاطفی: ارضای نیازهای عاطفی باید کنترل شده و قانون مدار باشد. ایورموریش، جامعه شناس غربی می گوید: جامعه باید اظهار عواطف را به سامان درآورد و هر فرد بفهمد مهار خود و قبول مسئولیت در قبال حالات عاطفی چقدر اهمیت دارد. می، معتقد است عشق مراحلی دارد از جمله میل روانی، که از طریق پیوند با فردی عزیز به وجود می آید.

هر دو همسر در اثر رابطه بادوام شادی را تجربه می کنند، چرا که انسان نمی تواند بدون میل به وحدت باقی بماند که این امر با ارتباط آزاد منافات دارد. 7)ظهور تنش های روانی: ارتباط آزاد با جنس مخالف گاه به وابستگی دختر و پسر می انجامد. جوانان به افسردگی شدید دچار می شوند. هر دو طرف یا یکی از آنها خواهان استمرار این ارتباط دوستانه هستند و امکان ازدواج به دلیل ویژگی های شخصی، خانوادگی و غیره وجود ندارد وابستگی عاطفی آفت بزرگی برای تمرکز حواس می شود. 8)بروز آسیب های معنوی: روابط آزاد زن و مرد از مصادیق شهوت رانی شمرده می شود براساس روایات شهوت دل را از محبت خدا خالی می کند، گذرگاه شیطان، افسوس در قیامت را به دنبال دارد. کسی که عقل او بر شهوت غلبه کند برتر از ملائکه و کسی که شهوت بر عقل او غلبه کند از چهارپایان پستر است. 9)فراوانی ازدواج ناپایدار: روابط اغلب براساس جاذبه های ظاهری شکل می گیرد که شرط اساسی یک ازدواج موفق، یعنی رعایت مشابهت ها و هم سطح بودن طرفین که شرطی ضروری است در آنها لحاظ نمی شود. پیامبر اکرم(ص) فرموده است: دوست داشتن هر چیزی،انسان را کور و کر می کند. وقتی هیجانات فروکش کند نقص ها نمایان شده و به اختلافات خانوادگی می انجامد مثلا در امریکا، از هر صد ازدواج عشقی، نود و سه مورد آن با شکست دردناک مواجهه شده است.

10)کاهش ازدواج: هنگامی که افراد به راحتی با صرف هزینه اندک، امکان نیل به اهداف مورد نظر خویش را به صورت پیاپی داشته باشد و خود را ارضا کنند، انگیزه زیادی برای ازدواج نخواهند داشت. در چنین وضعی با توجه به جاذبه روابط بین دو جنس بروز تنش، خیانت و طلاق را پدید می آورد. 11)کاهش لذت جنسی: گرچه ارتباط آزاد عطش روانی- جنسی را روزافزون می کند. استمرار آن لذت جنسی واقعی را به مرور کاهش می دهد. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: خود به زنا آلوده نکنید که خداوند لذت همسران را از درون شما می زداید. خشونت های جنسی بر ضد زنان، افزایش خانواده های تک والدینی، سقط جنین از پیامدهای روابط آزاد با جنس مخالف است.

دو) دوستی با جنس مخالف و پیامدهای آن: گرایش دخترن و پسران به دوستی با جنس مخالف در آغاز نوجوانی و به علت بیداری غرایز و شدت حالات هیجانی آغاز می شود. برخی از پسران داشتن دوست دختر را نوعی محبوبیت و قدرت اجتماعی برای خود می شمارند و نیازهای جنسی خود را از این طریق برطرف می نمایند. برخی از دختران ارتباط با پسران را نوعی جذابیت می دانند و تصورشان این است که این دوستی ها به ازدواج ختم می شود.

پیامدهای ناگوار دوستی با جنس مخالف: بروز حسادت، ابتلا به بیمارهای مقاربتی مانند ایدز، بارداری های ناخواسته و غیره است. کازمارک و بک لند در مقاله ای با عنوان (سوگ محرومیت، گسسته شدن پیوند عاشقانه یک نوجوان) بیان کردند که وقتی رابطه عاطفی دو نفر قطع می شود حالاتی شبیه داغ دیدگی و سوگ می شوند.

افت تحصیلی، بروز مشکلات جسمی و همزمان اشتغال ذهنی به فرد سابق از نمونه های واکنش به جدایی است. ابی.ال فروث با مطالعه طولی روی 1316 نوجوان دختر و پسر 13 تا 18 ساله نشان داد که رابطه عاشقانه با جنس مخالف ، در دختران باعث افسردگی و در پسران کاهش سطح اعتماد به نفس می شود. پیش از سال 1980 تجاوز از سوی بیگانه منحرف صورت می گرفت اما از آن زمان به بعد در امریکا و اروپا اعلام شد که تجاوزگر و قربانی یکدیگر را به خوبی می شناسند که در اصطلاح به آن تجاوز در قرار عاشقانه یا تجاوز آشنا می گویند.پسران نجیب در موقعیت هایی مانند مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر و غیره از نظر شهوت رانی تحریک می شوند و دوست جنس مخالف خود را به تماس جنسی وادار می کند. در کشور ایران به دلیل فضای مذهبی دوستی با جنس مخالف کمتر است.

در سال 1380 بین دختران و پسران دبیرستانی چهار شهرستان پرسش نامه هایی طرح شد که نشان داد آنهایی که دارای رابطه دوستی با جنس مخالف بودند دارای افسردگی، اضطراب می شوند و میزان دینداری آنها پایین تر است. دوستی با جنس مخالف شور غریزی به فرد می بخشد، و باعث افزایش تنش های روانی و حواس پرتی می شود و گسسته شدن رابطه باعث تنهایی، جدایی، مصرف به مواد مخدر برای فرد می شود.

خویشتن داری و مدیریت آسیب های قبل از ازدواج: اسلام برای لزوم رفتار جنسی متناسب قوانینی تعیین کرده است: یک) تاکید بر رعایت حیا در روابط با جنس مخالف: امام صادق(ع) می فرماید: اگر حیا نبود از هیچ یک از کارهای زشت دوری نمی شد. اگر مردم حیا نداشتند از فحشا پرهیز نمی کردند.

دو)ایجاد نگرش منفی به پیروی از غرائز حیوانی: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: از سه چیز بر امت اسلام می ترسم ... و نیز شهوات جنسی. سه)ایجاد نگرش منفی به دل بستگی شدید به نامحرم: حضرت علی(ع) می فرماید: هر که عاشق شود، چشم بصیرت او کور می گردد و قلبش بیمار می شود. چهار)سفارش به تقوای چشم، گوش، زبان و لمس: که خطاهای جنسی از این حواس آغاز می شود. چشم می بیند و دل اسیر می شود، گوش می شنود و نیازهای غریزی تشدید می شود، زبان می گوید و رابطه هوس آلود شروع می گردد، لمس نیاز خفته را بیدار می سازد. امامان زیادی در مورد این حواس احادیثی آورده اند. تقوای گوش سفارش شده تا مردان و زنان از شنیدن موسیقی هایی که با تقویت تخیلات جنسی، اشتیاق به رابطه با نامحرم را در فرد ایجاد می کند بپرهیزد. تقوای لمس دست دادن به نامحرم را نهی کرده است.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: کسی که به نامحرم دست بدهد خداوند بر او غضب می کند. زنان باید از آرایش و زینت چهره و دست ها در مقابل نامحرم پرهیز کنند عظام تقلید نیز رعایت این حد از حجاب را واجب می دانند زیرا حجاب زن او را از سوء استفاده مقتدرانه مرد و بهره جویی آسان از وجود او در امان می دارد.

تشکیل خانواده و کارکردهای آن: یک) اهمیت و ضرورت ازدواج: هدف از ازدواج آرامش و تسکین روان آدمی بیان می کند و مهمترین انگیزه ازدواج نیاز به محبت و مهر و داشتن شریک زندگی است. دو)کارکردهای ازدواج: نزدیکترین رابطه عاطفی میان زن و شوهر ازدواج است که باعث کاهش نگرانی ها و اضطراب ها می شود. ازدواج آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد. تجربه همسر شدن و بعد از آن پدر یا مادر شدن که در اثر آن دیگران را بخشی از خود می بیند و این توسعه خود است.

بعد از ازدواج من تبدیل به ما می شود وفرد به سرنوشت خانواده تا سرنوشت خود علاقمندتر است و این یک درجه از فرد است. ازدواج سبب کامل شدن ایمان می شود. پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر جوانی در آغاز جوانی خویش ازدواج کند شیطان فریاد برمی آورد: ای وای، ای وای، دو سوم از دین خود را از دستبرد من در امان داشت سپس باید در یک سوم باقی مانده تقوای الهی پیشه کند. ازدواج سبب استقلال از خانواده و تجربه زندگی جدید می شود. فرد با ازدواج تجربه مدیریت مجموعه جدیدی را به دست می آورد و فرد در صدد رفع نیازهای خود و همسرش برمی آید، این تلاش سبب شکوفایی استعدادها و خصلت های اخلاقی می شود. با ازدواج چتر حمایت های عاطفی، روانی و گاه مالی بستگان بسیار گسترده تر می شود و ازدواج اعتبار اجتماعی خاصی به فرد می بخشد و فرد تداوم حیات خویش را در فرزندان خود می یابد و در روایات هم به آثار ازدواج اشاراتی شده است.

انتخاب همسر شایسته: یک)معیار همسر گزینی: 1)همتایی و همانندی: اسلام در انتخاب همسر بر اصل هم کفو بودن یعنی زن و مرد در ویژگی های مناسب برای ازدواج مشابه و تقریبا همتا باشند که این همتایی بیشتر در خصوص ایمان است. باورهای صحیح یک ملاک برای یک همسر مناسب است. 2)خوش اخلاقی: اخلاق نیکو باعث سازگاری، تفاهم و همکاری زناشویی می شود. 3)تقوا:همسر مناسب باید با تقوا باشد و از زنا و شراب خواری دوری کند و به طور علنی دچار گناه نشود و فردی که فاقد این تقوا باشد مناسب نخواهد بود. 4)سلامت: فرد به بیماری جسمی شدید و لاعلاج یا بیماری روانی شدید مبتلا باشد او به عنوان همسر، اهداف مورد نظر ازدواج تامین نخواهد کرد. گرایش عاطفی زن و مرد در آستانه ازدواج برای حصول محبت و حمایت روانی آنها از یکدیگر لازم است.

دو)مهارت های انتخاب همسر شایسته: 1)خودشناسی مقدمه همسر گزینی: انسان باید ویژگی های جسمی، اخلاقی، اعتقادی و خانوادگی خود را به خوبی بشناسد تا بتواند بفهمد چه کسی همتای او است و صداقت در خودشناسی باعث شناخت بهتر فرد می شود. 2)راههای شناخت فرد مناسب برای ازدواج: گفتگو با طرح سوال های دقیق، دقت در گفتار و رفتار، تحقیق از دوستان صمیمی و معرفان و غیره، توکل به خداوند و مشورت با افراد آگاه از راههای شناخت همسر است. 3)سوالاتی برای شناخت بیشتر: برای شناخت بیشتر چند سوال طرح شود: مانند 1.ویژگی های اخلاقی بارز شما چیست؟ 2.آیا تعصب خاصی دارید؟ و غیره. از حساسیت ها و علایق فرد شناخت حاصل شود مانند این که دختر نسبت به نظم حساسیت وسواس گونه ای داشته باشد و پسر فردی نامنظم باشد زیرا اگر دختر یا پسر به امری حساس باشند و طرف مقابل به آن اهمیتی قائل نشود در آینده دچار مشکل می شوند البته برخی از سلیقه ها تحت تاثیر روابط مشترک با همسر تغییر خواهد کرد.

تسهیل ازدواج در رویارویی با موانع مختلف: افزایش سطح توقعات مادی و غیر مادی فرد و خانواده، مشکلات خانوادگی، سن، سربازی و غیره از جمله موانع ازدواج هستند و به تعدادی از این موانع و راهکارهای آن اشاره می شود: یک)اشتغال به تحصیل: بسیاری از دختران و پسران اشتغال به تحصیل را مانع ازدواج می دانند اگر چه ازدواج باعث می شود تا ساعات کمتری درس بخوانند اما بازده آنان بیشتر می شود. در این زمینه باید به این نکات توجه کرد: فاصله ی میان عقد و عروسی کمی بیشتر باشد، شروع ازدواج با مقاطع حساس تحصیلی مانند کنکور همزمان نباشد، مراسم عروسی بعد از گذراندن یک تا دو ترم برگزار شود تا ترک تحصیل کمتر شود، عروس و داماد با دلگرمی و قناعت به یکدیگر آرامش دهند تا در مسائل آموزشی و پژوهشی پیشرفت کنند، در امور خانه به یکدیگر کمک کنند، والدین از آنها حمایت کنند، کارهای اضافی مانند مهمانی های زیاد از برنامه خود حذف کنند.

دو)سطح تحصیلات: اگر سطح تحصیلات پسر از دختر پایین تر باشد او همسر شایسته ای است به شرط آن که پسر فهمیدگی لازم برای مدیریت خانواده داشته باشد، پسر دوستدار دانش باشد و دارای ویژگی برتری از نظر شغل یا سطح خانواده یا غیره باشد و زن هم توان مدیریت شوهری با تحصیلات کمتر را داشته باشد. سه)مسائل اقتصادی: اگر امکانات ابتدایی و لازم برای ازدواج وجود داشت می توان برای آن اقدام کرد. در این زمینه: باید به خداوند توکل کرد، پسران سطح توقعات شغلی خود را پایین بیاورند تا شغل مناسبی بیابند، دختران اگر پسر اهل کار و تلاش است اما نمی تواند نیازهای زندگی را برآورده کند تا زمان فرهم شدن امکانات می تواند از حمایت خانواده بهره مند باشد، برای ازدواج نباید توقعات بالایی در میزان مهریه، جهیزیه و مسکن داشت، در تعیین مهریه افراط نشود.

در تامین جهیزیه رعایت چند نکته لازم است: از نظر اسلام تهیه جهیزیه به عهده خانواده دختر نیست و این یک مسئله عرفی است، جهیزیه و مسکن، شرایطی برای آغاز زندگی مشترک است و اگر جهیزیه مختصر بود مرد باید مدافع جهیزیه و همسرش باشد و زن هم نباید در موضع دفاع قرار گیرد. چهار)خدمت سربازی: خدمت سربازی مانعی برای ازدواج محسوب نمی شود و مرد در دوران سربازی در محل سکونت خود و همسرش خدمت خواهد کرد و حقوقش دو برابر می شود و می توان مراسم عروسی را تا پایان سربازی به تعویق انداخت. پنج)طلاق پدر و مادر: برخی نگران دعواهای والدین و تاثیر منفی بر دختر و پسر هستند چه بسا دعواها در از چشم فرزندان بوده است و یا نگران خلاهای عاطفی فرزندان طلاق باشند حال آن که این خلا به وسیله پدربزرگ یا مادربزرگ جبران شده باشد یا نگران تربیت ناصحیح فرزند طلاق هستند چه بسا به خوبی تربیت شده باشد بنابراین باید در برخورد با فرزند طلاق مانند دیگران فرآیند تحقیق انجام شود،؛ دلایل طلاق والدین برای خانواده طرف مقابل توضیح داده شود، از والدین او خواسته شود تا در جلسه خواستگاری حضور داشته باشند، از مشورت و کمک ناپدری یا نامادری خیرخواه استفاده شود ودر جلسه خواستگاری شرکت کنند.

شش) اعتیاد والدین یا سوء سابقه آنان: اعتیاد،انحراف اخلاقی و بزهکاری والدین مانع ازدواج فرزندان نیست اما در این امر تحقیق ضروری است و فرد برای اطمینان بخشی به طرف مقابل توضیح دهد که شخصیتش از فضای حاکم بر خانواده متمایز است. هفت)سن ازدواج: ازدواج در اوایل جوانی باعث می شود که افراد پیش از آن شخصیت آنها قالب محکمی پیدا کند در کنار یکدیگر رشد کنند و کم سن بودن اغلب باعث انعطاف پذیری، گذشت و آرامش بیشتر خواهد شد. البته افراد مسن تر با بالا رفتن سن تجربه بیشتری کسب می کنند و در نتیجه در زندگی آرامش بیشتری خواهد یافت. نکاتی در مورد ازدواج با تفاوت سنی معکوس: در فرهنگ کشور ما داماد معمولا بزرگتر از عروس است اما اگر دختر بزرگتر بود باید به این نکات توجه کرد: مراقب آثار گذر عمر بر جسم و روان خود باشند مانند به هم خوردن تناسب اندام که بکوشد با ورزش خود را جوانتر نگه دارد و به علاقه ها ونیازهای غریزی همسر جوان تر توجه کند.

هشت)بیماری والدین: در صورتی که فردی به دلیل بیماری پدر یا مادر یا هر دوی آنها مجبور به مراقبت از آنها باشد، نباید ازدواج خود را به تاخیر بیندازد و برای حل این مسئله مسئولیت رسیدگی به آنها بین خواهران و برادران تقسیم کرد یا برای آنها پرستار گرفت. نه)سخت گیری در معیارهای ظاهری: زیبایی همسر را نباید مانعی برای ازدواج دانست زیرا: زیبایی کامل نیست، جلوه های زیبایی فراوانی در همسر وجود دارد و باید آنها را کشف کرد و عقل را بر هوس حاکم ساخت، زیبایی عادی می شود و رفتار همسر مهم است، زیبایی امری شدنی است و فرد با آرایش، لباس و غیره زیبا خواهد شد، زیبایی امری ترکیبی است و چه بسیار پسران فهمیده و دختران خوش سخن که با اندکی زندگی مشترک در چشم یکدیگر زیبا جلوه خواهند کرد، زیبایی نسبی است چه بسا دختری در چشم پسری زیبا جلوه کنداما مادر پسر او را نپسندد، گاهی زیبایی هم سبب غرور او می شود و این زندگی را تلخ می کند، زیبایی دختر و پسر برای همسرانی که غیرت نسبت به برخورد جنس مخالف با همسرشان دارند گرفتاری ایجاد خواهد کرد.

ده)باورهای اشتباه: 1.ترس از محدود شدن آزادی های دوران مجردی: از دست دادن آزادی های دوران مجردی بهای رشد است در دوران تاهل به دست می آید. هنگام انتخاب همسر نظر او را در مورد آزادی های دوران مجردی و حفظ مواردی که برای شما مهم است را بپرسید تا در این زمینه به تفاهم برسید. 2.ترس از مشکلات زندگی: نباید یاری خداوند رافراموش کرد، سابقه پیروزی بر مشکلات، مشورت با افراد موفق در زندگی، توانایی شریک زندگی در حل مشکلات و این که مشکلات با یاری خداوند تمام می شود. 3.مقایسه با دیگران: راز یک انتخاب صحیح تناسب زن و مرد با یکدیگر است نه تناسب با دوستان و آشنایان. مقایسه فرصت های ازدواج خود با سایر افراد گاه به بهای از دست دادن موقعیت های مناسبی تمام می شود که هرگز قابل برگشت نیست. 4.تاکید بر ازدواج خواهر بزرگتر: ازدواج خواهر کوچکتر قبل از خواهر بزرگتر نباید موجب سرشکستگی و افسردگی خواهر بزرگتر شود.بنابراین والدین با خواهر بزرگتر با ظرافت سخن بگویند و موافقت او را برای ازدواج خواهر کوچکتر جلب کنند، عزت و احترام دختر بزرگتر حفظ شود، والدین علت این امر واضح برای بستگان و دیگران بیان کنند، با خواهر بزرگتر برای ازدواج خواهر کوچکتر مشورت شود.

یازده)اختلاف نظرهای سیاسی: اگر دختر و پسر در کلیات اعتقادات سیاسی با هم مخالف و در تضاد نباشند، هر دو یا یکی از آنها تعصب سیاسی نداشته باشند و دیدگاه سیاسی خود را با مسائل زندگی خانوادگی در نیامیزند اختلاف در ایده های سیاسی مانع ازدواج نیست. دوازده)تفاوت فرهنگی: باید به این نکات توجه کرد: فرد در صورتی که قدرت انطباق با شرایط جدید دارد این ازدواج را بپذیرد، فرد باید قبل از ازدواج با آداب و رسوم طرف مقابل آشنا شود تا با رعایت آن مانع از ایجاد اختلاف با وی یا خانواده شود و اگر سطح تفاوت فرهنگی بسیار بالا بود ازدواج چندان مناسب نیست. سیزده)ازدواج با فرزند تک سرپرست: باید توجه داشت که او از وجود یک سرپرست محروم بوده است پس همسر وی باید اهل محبت و مدارا باشد، به دلیل فقدان الگوی پدرانه یا مادرانه همسر نیاز به زمان دارد تا الگوی پدرانه یا مادرانه را به خوبی ایفا کند پس باید با او مدارا شود. چهارده)مخالفت والدین: در این زمینه باید این اقدامات را انجام داد: بهتر است فرد علت مخالفت را جویا شود تا اگر علت غیرمنطقی است با آرامش آنان را با خود همراه سازد، از افرادی که دلیل او را درک می کنند و می پذیرند و بر پدر و مادر او نیز نفوذ دارند استفاده کند تا میانجی گری کنند.

این فرد می تواند از بستگان ، یک روحانی، برادر یا خواهر یا مشاوره کمک بگیرد. پانزده)سراغ نداشتن فرد مناسب: اگر فرد مناسبی برای ازدواج یافت نشداز افراد امین کمک گرفته شود.تضرع به درگاه خدا و توسل به اهل بیت(ع) نیز کلید حل مشکل است.

 شانزده)ازدواج فامیلی: نباید از ازدواج فامیلی هراسی داشت، شناخت از فرد مقابل بیشتر و دقیقتر و امکان فریب بسیار کمتر است. در ازدواج فامیلی به این نکات باید توجه کرد: از مشاوره ژنتیک غفلت نشود، براساس انتخاب عاقلانه انجام شود نه آداب و رسوم.

 هفده)ازدواج با سرپرست خانواده: دختر باید به این نکات توجه کند: در صورتی که قدرت تحمل بالایی دارد پیشنهاد ازدواج را بپذیرد و دخالت های دلسوزانه خانواده همسر، آگاهی آنها از مسائل خصوصی زندگی و غیره می تواند از مشکلات پیش رو باشد بنابراین از ابتدا تا حد امکان مسکن خویش را مستقل از مسکن خانواده همسر قرار دهند و از برکات ارتباط نزدیک با خانواده همسر بهره مند شود.

 هجده)معلولیت: کسی که با معلول ازدواج می کند دارای سعه صدر و صبور باشد، شاکر باشد و او را به سبب معلولیت تحقیر نکند و با پزشک مشورت کند تا از مشکلات جسمی و روحی او و نیازهایش با خبر شود و البته خانواده های آنها باید هنگام بارداری، زایمان و خردسالی فرزند آنها به ایشان کمک کنند. نوزده)تعداد جمعیت اعضای خانواده: مانع ازدواج نیست. در خانواده های پرجمعیت فرزندان از روابط عاطفی بیشتری بهره مند می شوند، افراد قانع تر و سازگارتر هستند و تعامل اجتماعی و توان مدیریت بهتری برای مسائل خوددارند.
 

دیدگاه‌ها   

0 # حبیب 1397-07-06 15:21
با سلام و عرض ادب از زحمات شما بسیار سپاسگزارم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید