آزمون درس اندیشه اسلامی1(دی ماه 92)

عنوان درس :  اندیشه اسلامی1

نام مدرس :   یزدان بخش

 

 

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

زمان پیشنهادی : حداکثر 40 دقیقه

نیاز به پاسخ نامه ندارد 

 نمره منفی ندارد

نام و نام خانوادگی دانشجو :              شماره دانشجویی :                                تذکر : پاسخ به پرسش های چهارگزینه ای فقط درپاسخنامه

 

1- در رابطه با صفات الهی نظریه کدام گروه از قرآن بدست می­آید؟

الف- اهل تشبیه

ب-  اهل تعطیل

ج-  اثبات بلاتشبیه

د- تشبیه بلااثبات

 

2- کدام گزینه از عناصر سازنده اصلی مفهوم نظم نمی­باشد؟

الف- هدفمندی

ب-  کیفیت ویژه

ج-  سازماندهی حساب شده

د-  طراحی دقیق

 

3- پیروان کدام عقیده می­گویند صفات الهی و انسان از نظر معنا تفاوتی با یکدیگر ندارند و دقیقاً به یک معناهستند.

الف- اهل تشبیه

ب- اهل تعطیل

ج-  اثبات بلاتشبیه

د-  تشبیه بلااثبات

 

4- آیه (لَو کانَ فیهِما آلِهَهٌ إلّا اللهَ لَفَسَدَتا) به کدام تقریر برهان نظم اشاره می­کند؟

الف- نظم از امور جزئی

ب-  هدفمندی

ج-  هماهنگی موجودات عالم

د-  هماهنگی در کل عالم

 

5- کلمه (توفی) در آیه (الّلهُ یَتَوَفی الانفسَ حینَ موتها) به چه معنایی است؟

الف- فوت کردن

ب-  وفادار ماندن

ج- اخذ و گرفتن

د- کمک کردن

 

6- کدام گزینه از صفاتی است که در خداوند راه دارد؟

الف- بقاء

ب-  حلول

ج-  اتحاد

د-  ترکیب

 

7- کدام گزینه معنای (قیّوم) است؟

الف- قائم به خود

ب-  قائم به غیر

ج-  قائل به خود

د-  قائل به غیر

 

8- با گزینه مناسب تکمیل کنید: سلبِ سلبِ کمال ، خود به نوعی به ......... بر می­گردد.

الف- اثبات و کمال

ب-  سلب و نقص

ج-  اثبات و سلب

د-  کمال و نقص

 

9- با گزینه مناسب تکمیل کنید: برخی متکلمان صفات ثبوتیه را ........ صفت و صفات سلبیه را ...... صفت دانسته­اند.

الف- هفت هشت

ب-  پنج شش

ج-  شش پنج

د-   هشت - هفت

 

10- کدام گزینه به معنای صفات ثبوتی نمی­باشد؟

الف- وجودی

ب-  کمالی

ج-  جلالی

د-  جمالی

 

11- آن دسته از صفات الهی که از ارتباط ذات الهی با مخلوقات انتزاع می­شوند چه نام دارند؟

الف- صفات ذاتی

ب-  صفات فعلی

ج-  صفات نفسي

د-  صفات سلبی

 

12- آن دسته از صفات الهی که از ارتباط ذات الهی با مخلوقات انتزاع نمی­شوند چه نام دارند؟

الف- صفات ذاتی

ب-  صفات فعلی

ج-  صفات نفسي

د-  صفات سلبی

 

13- کدام گزینه از مراتب علم خداوند نمی­باشد؟

الف- علم به ذات

ج-علم به موجودات پیش از آفرینش آنها

 

ب-  علم به صفات

د-  علم به موجودات پس از آفرینش آنها

 

14- با گزینه مناسب تکمیل کنید: مقدمه1خداوند غنی بالذات است. مقدمه2غنی بالذات هیچ صفت سلبی ندارد. پس.....

الف- غنی بالذات همان خداوند است.

ج-  غنی بالذات مانند خداوند صفت سلبی ندارد.

ب-  خداوند غنی بالصفات است.

د-  خداوند هیچ صفت سلبی ندارد.

 

15- کدام گروه و مذهب به (شر مطلق) در عالم هستی معتقدند؟

الف- نیهیلیسم

ب-  عرفان

ج-  زرتشت

د-  مانویه

 

16- دو صفت سميع و بصير به کدام صفت بر مي گردد ؟

الف ) حيات                           ب ) حکمت                           ج ) قدرت                           د ) علم

17ـ كدام گزينه صحيح نيست؟

الف) صفات سلبي خداوند شامل هر گونه صفت نقص مي‌شود                         ب) شرآسیبی به نظام احسن است

ج) صفات ثبوتي خداوند به كمال باز مي‌گردند                                              د) شرچالشی درمقابل حکمت الهی است

18ـ با گزينه مناسب تكميل كنيد:«قدرت يعني مبدئيت فاعل مختار براي كاري كه...است از او سربزند».

الف)محال                     ب) ممكن                      ج) ضروري                    د) شايسته

19ـ با گزينه مناسب تكميل كنيد: «ادراك و فعاليت برحسب درجه وجودي موجودات كاسته يا افزوده مي‌شود يعني در اصطلاح

 اين دو از امور ......... هستند.»

الف) فرعي                    ب) تشكيكي                    ج) موازي                     د) كمي

20ـ آيه «و توكل علي الحي الذي لا يموت» به كدام گزينه اشاره مي‌كند:

الف) عَرَضي بودن حيات خداند                           ب) ذاتي بودن حيات خداوند

ج) نسبي بودن قدرت خداوند                            د) علم لايزال الهي

21ـ كدام گزينه از دلايل و استدلالهاي مربوط به حكمت خداوند نمي‌باشد.

الف) تناسب اثر  با مؤثر                                        ب) نبودن علتي بر نا استواري                  

ج) مطالعه نظم و اسرار خلقت                               د) تناسب جهان تكوين وتشريع

22ـ با گزينه مناسب تكميل كنيد: « ايجاد فعل .....ناشي از جهل يا ناتواني و نيازمندي است و چون خداوند از همه اين نقص‌ها پيراسته است

هيچ گاه عمل بيهوده انجام نمي‌دهد»

الف)تكوين                     ب)تشريع                       ج)قبيح              د)نفساني

23- منظور از تسویه در آیه (ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فِیه مِن روحِهِ) چیست؟

 الف- خلقت انسان برای تصفیه روح                        ب- خلقت جسم انسان

ج- خلقت اعضای بدن به صورت اعتدال                  د- خلق روح و خلق بدن

24- کدام گزینه از راه­حلهای مسئله شرور درعالم هستی نمی­باشد؟

الف- شر ناشی از کلی­ نگری است.

ج-  شر لازمه جهان مادی است.

ب-  شر ناشی از جهل انسان است.

د-  شر امر سلبی است و وجود ندارد.

 

25- کدام گزینه از برهان های عقلی معاد نمی­باشد؟

الف- فطرت

ب- حکمت

ج- دفع ضررمحتمل

د-  اعاده معدوم

 

26- کدام گزینه از انواع مرگ هادرقرآن نمی­باشد؟

الف-مرگ تن وقلب

ب- مرگ های دشواروآسان

ج- مرگ فردوجامعه

د- مرگ روزمرگی

 

27- پرسش تشریحی :  معادرابابرهان واستدلال عقلی(شامل چندمقدمه ونتیجه)اثبات نمایید.

 

پاسخنامه

26د-25د-24الف-23ج-22ج-21د-20ب-19ب-18ب-17د-16د-15الف-14د-13ب-12الف-11ب-10ج-9د-8الف-7الف-6الف-5ج-4د-3ب-2ب-1ج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها   

0 # سجاد صبوری 1393-10-17 13:38
استاد از وب سایت کامل و جامعتون ممنون.در پناه حق
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید